Sök:

Sökresultat:

222 Uppsatser om Människokännande ledarstil - Sida 1 av 15

Ledarskap : En studie om ledarstil för framtida styrmÀn

Denna undersökning syftar till att ta reda pÄ vad avgÄngsstudenter pÄ det fyraÄriga sjökaptensprogrammet har för syn pÄ sin egen ledarstil utifrÄn sina erfarenheter frÄn sin fartygsförlagda utbildning, sin tidigare arbetslivserfarenhet och utifrÄn teoretiska kunskaper som de inhÀmtat frÄn den ledarskapskurs som ligger i programmet. Metoden för denna undersökning Àr kvalitativ, med semistrukturerade intervjuer och litteraturstudier. I undersökningen intervjuades tio sjökaptensstudenter. En intervjuguide anvÀndes, som stöd för intervjuaren, vid intervjuerna. Svaren pÄ intervjuerna analyserades utifrÄn teorin om tre klassiska ledarskapsstilar; auktoritÀr, demokratisk och passiv.

Ledarstilspreferens hos manliga och kvinnliga studenter

Syftet med föreliggande studie var att undersöka om det fanns nÄgon skillnad i ledarstilspreferens mellan kvinnor och mÀn, och om sÄ hur skillnaden sÄg ut. 101 studenter pÄ Högskolan i GÀvle deltog i studien. Deltagarna fick fylla i en enkÀt dÀr de skulle skatta sin ideala ledare. Resultaten baserades pÄ 87 av de insamlade enkÀterna, 43 besvarades av mÀn och 44 besvarades av kvinnor. Resultaten analyserades med tre separata t-test.

Intervjuer av chefer om ny ledarstil

Denna uppsats handlar om ett packningsföretags försök att förĂ€ndra ledarstilen. Att införa en ny ledarstil var en av flera förĂ€ndringar som planerats för att göra företaget mer effektivt och framgĂ„ngsrikt. Ändringen skulle göras utifrĂ„n ett bestĂ€mt koncept, ?ledare som förebild?. Syftet med min studie var att undersöka vilka tankar och uppfattningar chefer hade om den nya ledarstilen samt ta reda pĂ„ hur den pĂ„verkat deras yrkesutövning.

Elevens syn pÄ lÀrarens ledarstil

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur eleverna tÀnker kring lÀrarens ledarstil, hur det pÄverkar dem bÄde positivt och negativt och ifall de upplever att relationen till lÀraren förÀndras utanför klassrummet. Med litteratur som behandlar olika ledarstilar i klassrummen, ledarskap och hur en lÀrare ska vara i allmÀnhet Äterfinns ett samband med resultatet. Forskningsmetoden Àr av intervjuform dÀr fem elever intervjuades enskilt. Slutsatsen Àr att eleverna anser att en lÀrare frÀmst bör vara demokratisk, engagerande och snÀll. Utanför klassrummet beter sig lÀraren efter hur tidigare lektioner varit och/eller hur relationen till den enskilda eleven Àr..

Vad uppfattas som en bra pedagogisk ledare?

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad nÄgra elever och lÀrare anser att bra lÀrare ska ha för ledarstil och vilka likheter/olikheter som finns mellan elever och lÀrare i uppfattningarna om detta. UtifrÄn detta syfte har jag lÀst litteratur och tagit del av olika ledarstilar för att sedan kunna intervjua nÄgra elever och lÀrare om vad de tycker och fÄ fram vad som uppfattas som bra ledarstilar. För att fÄ svar pÄ uppsatsens syfte har nÄgra frÄgor anvÀnts till hjÀlp: Hur beskriver lÀrare och elever en bra/mindre bra lÀrare? Hur relaterar elevernas och lÀrarnas uppfattningar till varandra? Efter att ha lÀst litteratur och gjort intervjuer sÄ blev slutsatsen att den ledarstil som de elever och lÀrare jag intervjuat tycker att en bra lÀrare ska vara rÀttvis, engagerad, förberedd, demokratisk, konsekvent, bestÀmd, beslutsfast, tÄlmodig, positiv samt flexibel, man ska Àven ha bra Àmneskunskaper. Nyckelord Ledarstil, lÀrarprofession, ledarskap.

LÀrarens ledarskap : med fokus pÄ ledarstilar utifrÄn elev och lÀrarperspektiv

Syftet med arbetet Àr att belysa olika ledarstilar och undersöka vilka som uppfattas som vÀl fungerade utifrÄn ett elev- och lÀrarperspektiv. I litteraturen finns en stor mÀngd ledarstilar beskrivna och jag har tittat nÀrmre pÄ auktoritÀr-, demokratisk-, lÄt-gÄ-mÀssig- och situationsanpassad ledarstil. Jag har utifrÄn en enkÀt undersökt hur lÀrare och elever pÄ tvÄ gymnasieskolor upplever dessa ledarstilar.Resultatet av arbetet visar att den demokratiska ledarstilen Àr den ledarstil som, bÄde lÀrare och elever, tillÀmpar och uppskattar mest samt att lÀrarens ledarstil i stor utstrÀckning Àr situationsanpassat. AuktoritÀr- samt lÄt-gÄ-mÀssig ledarstil anvÀnds ocksÄ och upplevs fungerande i vissa situationer. Det som skilde lÀrare och elevers Äsikter var att lÀrarna upplevde att de behövde leda och styra eleverna medan eleverna ansÄg sig sjÀlvgÄende och ville ha egenansvar..

Ledarstilar - en studie om ledarstilarnas betydelse i undervisning

Sammanfattning Inom lÀraryrket stÀlls det vÀldigt höga krav pÄ pedagogerna, bÄde socialt och yrkesmÀssigt. Uppgifterna och kraven som stÀlls pÄ pedagogerna Àr bÄde fler och annorlunda idag mot vad de var tidigare. Pedagogernas roll idag Àr mer mÄngfacetterad. Pedagogerna ska inte bara ge eleverna fakta kunskaper utan Àven vara förebilder i det sociala samspelet med andra. Pedagogerna behöver sÄledes ha en förstÄelse för de olika ledarstilarna.

Finns det nÄgot samband mellan medarbetares upplevda arbetsmotivation och ledares ledarsstil?

Uppsatsens syfte Àr att undersöka eventuella samband mellan medarbetares upplevda inre arbetsmotivation och ledares olika ledarstil. Enligt vissa teorier kan förutsÀttningar i arbetet bidra till en ökad arbetsmotivation hos medarbetarna. Det finns dock omgivningsfaktorer som kan pÄverka arbetsmotivationen, en faktor kan vara ledares ledarstil. I vissa modeller beskrivs hur olika ledarstilar kan ha varierande betydelse för den arbetsmotivation medarbetarna upplever. För att besvara uppsatsens syfte har enkÀtundersökning och korrelationsanalys utförts för att mÀta arbetsmotivation och ledarstil.

Organisationsengagemang och sjÀlvskattad produktivitet : Betydelsen av engagerade medarbetare

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka hur ledarstilar, organisationskultur och kÀnsloarbete ömsesidigt pÄverkar varandra. För att uppnÄ vÄrt syfte togs följande frÄgestÀllningar fram: Vilka Àr respondenternas upplevda och förvÀntade ledarstilar?Vilken roll spelar organisationskultur och kÀnsloarbete i förhÄllande till ledarstilar?Vi har genomfört en kvalitativ undersökning inom en offentlig organisation. Nio intervjuer genomfördes, varav Ätta stycken med avdelningschefer samt en med en respondent frÄn ledningen. Detta för att kunna se hur avdelningschefer uppfattar sin ledarstil och jÀmföra med vad ledningen anser.

Första linjens chefer i organisationer : Hur uppfattas de av medarbetarna?

Syfte: Att undersöka hur första linjens chefer tillskrivs auktoritet frÄn sina medarbetare.Metod: Kvalitativ intervjustudie med primÀrdata frÄn tvÄ chefer och totalt 7 medarbetare till dessa chefer.Teori: Denna studie utgÄr frÄn teorier kring ledarskap, ledarstil och auktoritet.Slutsats: Chefer tillskrivs inte auktoritet utifrÄn om denne Àr internt eller externt rekryterad utan personliga egenskaper och ledarstil verkar i vÄrt fall spela större roll..

?Hon Àr ju din slav för tillfÀllet? : det kommunikativa maktspelet mellan ordförande, lÀrare, och elever under tvÄ klassrÄd i Ärskurs 9

I min studie ser jag pÄ tvÄ klassrÄd i Ärskurs 9 genomförda Är 2005 dÀr samma lÀrare medverkat. Syftet Àr att undersöka det kommunikativa maktspelet mellan ordförande, lÀrare, och elever. Underlaget Àr transkriberade videoband som analyseras med metoderna samtalsanalys, retorisk analys och ledarskapsanalys. KlassrÄd Àr tÀnkt som ett forum för elevinflytande dÀr demokratiska arbetsformer ska prioriteras (LPO -94). En sÄdan arbetsform Àr deliberativa samtal, men hur det klassificeras rÄder det delade meningar.

Organisationskulturens och kÀnsloarbetets inverkan pÄ avdelningschefers upplevda ledarstilar : En kvalitativ studie inom en offentlig organisation i VÀstsverige.

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka hur ledarstilar, organisationskultur och kÀnsloarbete ömsesidigt pÄverkar varandra. För att uppnÄ vÄrt syfte togs följande frÄgestÀllningar fram: Vilka Àr respondenternas upplevda och förvÀntade ledarstilar?Vilken roll spelar organisationskultur och kÀnsloarbete i förhÄllande till ledarstilar?Vi har genomfört en kvalitativ undersökning inom en offentlig organisation. Nio intervjuer genomfördes, varav Ätta stycken med avdelningschefer samt en med en respondent frÄn ledningen. Detta för att kunna se hur avdelningschefer uppfattar sin ledarstil och jÀmföra med vad ledningen anser.

Regelverk för icke noterade bolag : RR, IAS, IFRS

Uppsatsens syfte Àr att undersöka eventuella samband mellan medarbetares upplevda inre arbetsmotivation och ledares olika ledarstil. Enligt vissa teorier kan förutsÀttningar i arbetet bidra till en ökad arbetsmotivation hos medarbetarna. Det finns dock omgivningsfaktorer som kan pÄverka arbetsmotivationen, en faktor kan vara ledares ledarstil. I vissa modeller beskrivs hur olika ledarstilar kan ha varierande betydelse för den arbetsmotivation medarbetarna upplever. För att besvara uppsatsens syfte har enkÀtundersökning och korrelationsanalys utförts för att mÀta arbetsmotivation och ledarstil.

Homestyling : - studie om homestylings inverkan pÄ mÀklarbranschen -

Uppsatsens syfte Àr att undersöka eventuella samband mellan medarbetares upplevda inre arbetsmotivation och ledares olika ledarstil. Enligt vissa teorier kan förutsÀttningar i arbetet bidra till en ökad arbetsmotivation hos medarbetarna. Det finns dock omgivningsfaktorer som kan pÄverka arbetsmotivationen, en faktor kan vara ledares ledarstil. I vissa modeller beskrivs hur olika ledarstilar kan ha varierande betydelse för den arbetsmotivation medarbetarna upplever. För att besvara uppsatsens syfte har enkÀtundersökning och korrelationsanalys utförts för att mÀta arbetsmotivation och ledarstil.

Budgetering i smÄföretag: vilken pÄverkan har ledarstil och bransch?

En stor del av svenskt nÀringsliv utgörs av smÄföretag, men trots detta Àr informationen om budgetering i smÄföretag begrÀnsad. Syftet med denna studie var dÀrför att beskriva budgetering i smÄföretag samt att förklara hur ledarstil och bransch kan pÄverka denna. Dessutom undersöktes företagsledarnas upplevda trÀffsÀkerhet i budgeten. Studien var utförd genom fallstudier i sex smÄföretag. Till att börja med kontaktades 16 företagsledare för att besvara ett ledarskapstest och dÀrefter valdes sex ledare, med olika grad av uppgifts- och relationsorientering, ut för uppföljande intervjuer.

1 NĂ€sta sida ->